Nej, det blå kort dækker ikke hjemtransport, hverken ved sygdom, ulykke eller dødsfald. Hvis du ønsker at sikre dig mod udgifter til hjemtransport på din ferie, skal du købe en rejseforsikring.
Generelt er det sådan, at en rejseforsikring kun dækker akut sygdom, der opstår under rejsen. Den dækker ikke forværring af eksisterende sygdom, som er opstået 2 måneder inden rejsen. I jeres situation er det derfor en god ide at kontakte jeres forsikringsselskab og få en forhåndsvurdering, dvs. få afklaret om eller hvordan forsikringen dækker på jeres rejse. Det forventede behov for behandling på rejsen har betydning for, om selskabet vil dække din mand på den kommende rejse.
Det er i alles interesse, at I er helt parat til at rejse. En ting er, hvordan I er dækket af jeres forsikring, noget andet er, at det ikke er nogen rar situation at blive meget syg og samtidig være langt væk hjemmefra.
Nej, du kan kun få dækket dine udgifter én gang. Men du kan vælge at anmelde skaden til det forsikringsselskab, hvor du har den bedste dækning
Nej, rejseforsikringen dækker kun forsinket bagage på udrejsen og ikke ved returrejsen til Danmark.
Nogle kreditkortselskaber betinger dækningen af, at du fx betaler rejsen med kortet. Der kan være forskel på, hvem forsikringen dækker, og hvad den dækker fra kort til kort. Hvis du er i tvivl om, hvordan dit kort dækker, så kontakt din bank eller forsikringsselskabet.
En rejseforsikring er frivillig.
Om du har brug for en rejseforsikring, når du alene holder ferie i Danmark, afhænger af hvor godt du vil sikre dig. Det kan fx være nyttigt med en afbestillingsforsikring, hvis du pga. akut sygdom må aflyse dit ophold, ligesom nogle rejseforsikringer rent faktisk kan dække fx ødelagte feriedage ved ferie i Danmark.
Tidligere kunne man købe en konkursforsikring via flyselskabet. Det skyldes, at kun pakkerejser var dækket af Rejsegarantifonden, og at konkurs er undtaget af en almindelig rejse- og afbestillingsforsikring.
Fra den 1. juli 2015 blev flybilletter alene også omfattet af Rejsegarantifondens dækning, hvis et flyselskab går konkurs. Konkursforsikringen blev derfor gjort overflødig, og det er derfor, at du ikke længere har mulighed for at tilvælge den, når du køber flybilletter. For at du kan få dækket dine flybilletter af Rejsegarantifonden, skal følgende være opfyldt:
- Du har købt flybilletter med udrejse fra og hjemrejse til en dansk lufthavn.
- Du kan dokumentere, at du har købt og betalt flybilletten.
- Virksomheden, som du har købt flybilletten hos, er gået konkurs.
Du skal dog være opmærksom på, at der er forskel på dækningen, alt efter om du er kommet afsted på din ferie eller ej.
Hvis du fx strander i udlandet pga. konkurs, så sørger Rejsegarantifonden for, at du bliver hjemtransporteret.
Hvis konkursen derimod sker, inden du er kommet afsted, får du kun refunderet flybillettens pris, hvis der er tilstrækkelige midler i fonden, og man skal altid betale en selvrisiko på 1.000 kr. pr. person.
Du kan derfor med fordel betale din flybillet med et internationalt betalingskort, som i nogle tilfælde giver dig mulighed for at gøre indsigelse mod betalingen via dit pengeinstitut.
Har du købt en pakkerejse, gælder der andre regler. Du kan læse mere på Rejsegarantifondens hjemmeside: Rejsegarantifonden.dk
Vi kender desværre ikke alle forsikringsselskabers produkter og vilkår. Men mange rejseforsikringer dækker normalt kun rejser op til 60 dages varighed. Som det første skal I derfor sikre jer, at forsikringen dækker ham i hele perioden, og at den dækker i hele verden.
Hvis ikke jeres rejseforsikring dækker hele perioden, kan I kontakte jeres forsikringsselskab eller tjekke forsikringsguiden.dk. Her kan I indtaste din søns specifikke rejsedage og finde en forsikring, der dækker under hele hans ophold i USA.
Herudover vil jeg råde jer til at undersøge, om rejseforsikringen inkluderer en dækning for privatansvar og indbo. For jeres/hans egen indboforsikring dækker normalt kun ophold i udlandet i indtil tre måneder fra afrejse. Det betyder, at han ikke er dækket, hvis han efter tre måneder fx bliver udsat for tyveri eller er skyld i, at andre kommer til skade.
Hvis han har en ulykkesforsikring, vil den som oftest dække ham i udlandet i op til et eller to år. Det fremgår af hans forsikringsvilkår. Hvis han skal arbejde under sit ophold, skal han desuden sikre sig, at forsikringen dækker den type erhverv, han skal udføre. Samtidig må han undersøge, om han kan være dækket af arbejdspladsens evt. forsikringer, hvis han fx kommer til skade eller er skyld i andres skade under arbejdets udførelse. For sidstnævnte vil ikke være dækket af en privat ansvarsforsikring.
Jeg håber, at mit svar har givet dig et bedre indblik, og at din søn får et rigtigt godt ophold i USA.
Mange rejseforsikringer dækker ødelagt ferie, hvis man bliver indlagt pga. akut sygdom eller uheld på
ferien. Men der kan være forskel på, i hvilke situationer forsikringen helt præcis dækker, og hvor mange dage og personer forsikringen betaler kompensation for. I kan se i jeres vilkår, hvilke regler der gælder for jeres forsikring.
Du skriver ikke, hvor længe I skulle være væk. Men først og fremmest skal man oftest være indlagt i mere end halvdelen af ferien for at få erstattet det fulde beløb til en helt ny rejse (erstatningsrejse). Hvis man har været syg mindre end halvdelen af tiden, kan man i stedet have krav på at få dækket ødelagte feriedage – dvs. rejsens pris pr. dag i den tid, man har været indlagt.
Men man kan ikke nødvendigvis få erstatning for samtlige rejsedeltagere. For ofte dækker en rejseforsikring kun den, som bliver syg og optil en eller to personer mere. Det kan være forklaringen på, at dit forsikringsselskab ikke betaler kompensation for jer alle fire.
For det første er det vigtigt at tjekke, om alle rejsedeltager har en afbestillingsforsikring i forvejen, og om den dækker, hvis andre end de selv bliver syge. Der kan være stor forskel på, hvordan en afbestillingsforsikring dækker hos de enkelte forsikringsselskaber, og når I rejser på tværs af familier, kan der nemt opstå en situation, hvor der ikke er dækning på alles rejseforsikring.
De fleste afbestillingsforsikringer dækker, hvis den/de forsikrede inden afrejsen bliver akut syge, kommer til skade eller pludseligt dør, eller hvis der opstår akut sygdom eller dødsfald i nærmeste familie (fx børnebørn, svigerbørn, forældre, søskende, svigerinde, svoger og bedsteforældre). Herudover er det på nogle forsikringer også muligt at afbestille, når en rejseledsager bliver syg eller dør, hvis rejseledsageren selv har ret til erstatning fra deres egen afbestillingsforsikring. Det kan dog være et krav, at rejselederens afbestilling betyder, at du må rejse alene.
Gruppeafbestillingsforsikring
Da I er mange familier, som rejser sammen, og I ikke allesammen er en del af hinandens nærmeste familie, og du har betalt størstedelen af rejsen, kan det betyde, at du ikke kan få refunderet det fulde beløb for rejsen, hvis du, din familie eller venner bliver syge. Jeg vil derfor anbefale dig at få et tilbud på en gruppeafbestillingsforsikring, som giver ret til afbestilling, hvis der opstår sygdom på tværs af familierne.
Hvis du allerede har bestilt rejsen, skal du være opmærksom på, at det ikke er muligt at købe en afbestillingsforsikring hos alle forsikringsselskaber. I nogle selskaber skal du have købt forsikringen, inden du køber rejsen. Hos andre selskaber skal du købe forsikringen, inden du betaler rejsens depositum, og nogle selskaber har blot et krav om, at du køber gruppeafbestillingsforsikringen senest 14 dage før afrejse.
Der er forskel på, hvordan de enkelte forsikringsselskaber dækker, når det kommer til Coronavirus.
Nogle dækker, hvis man er nødt til at afbestille sin rejse, fordi der er fare for smitte pga. epidemi, når Udenrigsministeriet fraråder indrejse - og andre gør ikke.
Hvis du vil aflyse en rejse, som du har bestilt, skal du dog altid først kontakte rejse- eller flyselskabet.
Dine rettigheder overfor rejse- eller flyselskab
Hvis du har købt en pakkerejse, er rejseselskabet forpligtet til at refundere rejsen, når Udenrigsministeriet fraråder indrejse efter du har købt din rejse. Hvis du kun har købt flybilletter til din destination, eller hvis Udenrigsministeriet ikke fraråder indrejse, har du normalt ikke krav på at få alle dine penge retur. Men i nogle tilfælde kan du alligevel aflyse eller ombooke mod et gebyr. Du kan læse mere om dine rettigheder hos Forbrugerrådet Tænk: https://taenk.dk/raadgivning-og-rettigheder/ferierejse-hvis-du-ikke-vil-afsted-paa-grund-af-katastrofer
Afbestillingsforsikring
Hvis ikke du kan få refunderet rejsen hos din rejseudbyder, kan du undersøge om din rejseforsikring dækker. Der er som nævnt forskel på, hvordan de enkelte forsikringsselskaber dækker, ligesom Udenrigsministeriets vejledning har betydning.
For at du kan få hjælp, er der som minimum tre betingelser, som skal være opfyldt:
- Du have udvidet din rejseforsikring med en afbestillingsforsikring
- Din afbestillingsforsikring dække i forbindelse med smittefare pga. epidemi
- Udenrigsministeriet have frarådet indrejse til dit feriemål, efter du har købt din rejse.
Da nogle forsikringsselskaber dækker ekstraordinært, selvom det ikke fremgår af vilkårene, vil jeg råde jer til at kontakte de to forsikringsselskaber, hvor I har en rejseforsikring.
Mange rejseforsikringer er udvidet til at dække selvrisikoen for en lejet bil.
Det kræver dog normalt, at udlejningsbilens kaskoforsikring rent faktisk dækker skaden, og at der bliver udbetalt en erstatning, og du bliver opkrævet den aftalte selvrisiko.
I dit tilfælde har bilens kaskoforsikring, som jeg forstår det, ikke udbetalt erstatning, netop fordi selvrisikoen (10.500 kr.) på bilforsikringen var højere end reparationsbeløbet på 8.772 kr.
For at udgiften kan dækkes af din rejseforsikring, skulle reparationsudgiften altså have oversteget din selvrisiko, så udlejningsfirmaet i stedet havde opkrævet dig selvrisikobeløbet i forbindelse med skaden. Alternativt skulle du have købt den selvrisikoforsikring, som udlejningsselskabet tilbød dig.
Lad mig give et eksempel:
Du modtager en opkrævning på selvrisikoen for en lejebil på 10.500 kr. efter en påkørsel af en skilt.
Reparationsudgift | 15.000 kr. |
Selvrisiko | 10.500 kr. |
Lejeforsikrings andel | 4.500 kr. |
Din rejseforsikrings andel | 10.500 kr. |
Din andel | 0 kr. |
Jeg synes derfor desværre, at det lyder til, at dit forsikringsselskab har truffet den rigtige afgørelse. Er du utilfreds med dit forsikringsselskabs afgørelse har du altid mulighed for at klage, i første omgang til forsikringsselskabets klageansvarlige og herefter til Ankenævnet for Forsikring.
Det er ikke alle afbestillingsforsikringer, som betaler erstatning, hvis rejsen bliver aflyst, eller man ikke kan rejse pga. fx en pandemi. Det skal fremgå af dine forsikringsvilkår eller af forsikringsselskabets hjemmeside.
Når et flyselskab aflyser en afgang, er de forpligtet til at betale beløbet tilbage for rejser, når der er tale om afgange fra Danmark. Hvis du har en afbestillingsforsikring, som dækker i forbindelse med pandemi, skal du være opmærksom på, at forsikringen normalt kun dækker beløb, som man ikke har ret til at få tilbage fra rejseudbyderen. Dermed vil du altså ikke være sikret erstatning herfra i din situation.
Når det er sagt, kan der være andre muligheder for at få dine penge tilbage, som jeg vil skitsere her.
1) Betalingskort via din bank
Hvis du har betalt rejsen med et betalingskort, fx et MasterCard, kan du kontakte din bank for at høre, om de kan hjælpe. For hvis man ikke har fået leveret den vare, man har betalt for, kan banken muligvis hjælpe med at tilbageføre betalingen eller gøre indsigelse.
Der kan være særlige tidsfrister gældende fra afrejsedatoen afhængigt af betalingskortets art, og de kan have brug for skriftligt svar/afslag fra rejseudbyderen. Derfor er det vigtigt, at du kontakter din bank hurtigt.
2) Klage via til Trafikstyrelsen
Hvis du som passager ikke kan få dine penge retur for en flybillet til en af-lyst afgang, kan du også klage til Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen, når du rejser fra Danmark.
Du kan læse mere om muligheden hos Forbrugerrådet Tænk: https://taenk.dk/raadgivning-og-rettigheder/rettigheder-flyrejse-ferie/saadan-klager-du-ved-forsinkelse-eller-aflysning
Hvis du har bestilt en udlandsrejse til en destination, mens Udenrigsministeriet fraråder alle ikke nødvendige rejser, vil en afbestillingsforsikring som hovedregel ikke dække, hvis det senere bliver nødvendigt at afbestille rejsen, fordi afrejse fortsat frarådes. Det er i den situation vigtigt at sikre sig med sin rejseudbyder, hvilke muligheder man har for at afbestille eller ændre rejsen, hvis Udenrigsministeriet fortsat fraråder indrejse på afrejsetidspunktet.
Som du selv skriver, fraråder Udenrigsministeriet ikke rejser til Grækenland i øjeblikket, de foreskriver blot, at der kan være en øget risiko (gul markering). I den situation vil du normalt ikke have ret til at få rejsen refunderet via din afbestillingsforsikring, hvis du alligevel ikke ønsker at rejse. Heller ikke selvom du er risikopatient. Du vil dog kunne bruge din afbestillingsforsikring, hvis akut sygdom opstår, efter du har bestilt rejsen, og er årsagen til, at du må afbestille rejsen.
Desuden skal du være opmærksom på, at der generelt kan være udfordringer ved at bestille en rejse på et tidspunkt, hvor du er alvorligt syg – her tænker jeg på din tidligere operation. Det kan betyde, at du i sådan en situation kun er dækket, hvis du har fået en forhåndsvurdering fra dit forsikringsselskab.
Det lyder altså til, at dit forsikringsselskab har truffet en afgørelse, der er helt efter bogen.
Jeg vil derfor anbefale dig til at henvende dig til din rejseudbyder og høre dine muligheder for enten at ombooke rejsen endnu engang eller at få rejsen refunderet.
Bliver det ikke muligt at tage afsted pga. Covid-19, vil I normalt kunne få dækket jeres depositum, hvis I har en afbestillingsforsikring, der dækker i forbindelse med pandemier, og I ikke kan få refunderet beløbet af udlejeren.
Det er dog ikke tilfældet, hvis I indgik aftalen med udlejeren på et tidspunkt, hvor Udenrigsministeriet allerede frarådede indrejse til Schweiz, dvs. at Schweiz var orange.
Når I skal betale restbeløbet for ferielejligheden, er det en god ide at kontakte jeres forsikringsselskab for at høre, hvordan de stiller sig i jeres situation. Dvs. om I skal betale resten af rejsen, eller om I kan få jeres depositum refunderet.
Selvom mange ikke kan eller vil rejse til udlandet i øjeblikket, kan man stadig få brug for sin rejseforsikring, særligt hvis den indeholder en afbestillingsdækning. Derfor er der flere ting, du skal være opmærksom på, inden du opsiger din rejseforsikring.
1. En rejseforsikring kan også dække ferie i Danmark
Hvis din rejseforsikring også indeholder en afbestillingsdækning, kan den også dække ophold i Danmark. Det betyder, at den fx kan dække, hvis du har lejet et sommerhus i Danmark og bliver forhindret i at tage afsted, fordi du eller en i din nærmeste familie bliver akut syg eller kommer alvorligt til skade. Nogle årsrejseforsikringer dækker også kompensation for ødelagt ferie, hvis du på ferien fx bliver indlagt pga. akut sygdom eller tilskadekomst.
Det er ofte et krav, at ferien foregår i en lejet feriebolig, og at den strækker sig over et vist antal overnatninger. Tjek, hvad der står i dine forsikringsvilkår.
2. Hvis du har allerede planlagte rejser
Har du allerede bestilt en eller flere rejser med afgang senere på året, er det en rigtig dårlig ide at opsige din nuværende rejseforsikring, når den også indeholder en afbestillingsdækning.
For hvis du har bestilt din ferie på et tidspunkt, hvor Udenrigsministeriet ikke frarådede indrejse (destinationen var gul), så kan din afbestillingsforsikring dække, hvis det alligevel ikke bliver muligt at rejse fx pga. corona eller akut sygdom, når der ikke er tale om en pakkerejse. Opsiger du din forsikring nu, kan du derved miste muligheden for at få refunderet din rejse senere.
3. Husk rejseforsikringen, når man igen kan rejse
Typisk skal man købe en afbestillingsforsikring sammen med den rejse, man bestiller, eller i nogle forsikringsselskaber senest når man betaler rejsens depositum, for at være dækket. Ved at beholde din rejseforsikring er du klar til at bestille en rejse, så snart muligheden igen byder sig.
Bestiller du en ny rejse uden at have en rejseforsikring med en afbestillingsdækning, er det ikke alle forsikringsselskaber, som dækker den pågældende rejse.
Hvis du først køber/genoptager din afbestillingsforsikring efter, du har bestilt en ny rejse, risikerer du derfor en manglende dækning, hvis du senere bliver forhindret i at rejse.
Beslutter dig for at opsige din rejseforsikring, er det derfor meget vigtigt, at du husker at aktivere den igen/køber en ny, inden du bestiller en ny rejse.
Svaret afhænger derfor af dine konkrete ferieplaner, og hvor godt du vil sikre dig.
Bliver du syg, er det altid en god ide at undersøge, om det er muligt at ombooke rejsen hos rejsebureau, flyselskab eller lignende.
Har du en afbestillingsforsikring, vil den typisk dække nyopstået sygdom, som medfører, at du ikke kan gennemføre rejsen – herunder i nogle tilfælde også udgifter forbundet med en ombooking. Der kan være forskel på, hvordan din afbestilling dækker. Sæt dig derfor grundigt ind i dine forsikringsvilkår, inden du køber en rejse.
Vær opmærksom på. at hjemme/kviktests i mange forsikringsselskaber skal bekræftes med PCR-test hurtigst muligt og inden afrejse.
Dækningen hos de enkelte forsikringsselskaber er forskellig. Svaret afhænger desuden af, hvilke restriktioner og rejsetype, der er tale om.
I første omgang skal du kontakte din rejseudbyder for at høre om mulighederne for refusion eller ombooking.
Er der tale om en pakkerejse, kan du finde mere information på Pakkerejseankenævnets hjemmeside: https://www.pakkerejseankenaevnet.dk/forside/.
Hvis der ikke er tale om en pakkerejse, og du ikke opnår fuld refusion for din rejseydelse, kan der være dækning på din afbestillingsforsikring. Kontakt dit forsikringsselskab, eller tjek på deres hjemmeside, hvordan du skal forholde dig.
Har du ombooket rejsen og haft udgifter forbundet hermed, kan de nogle tilfælde være dækket af en afbestillingsforsikring. Kontakt altid dit forsikringsselskab, inden du ombooker rejsen.
Under rejser indenfor EU og Norge, Island, Liechtenstein og Schweiz, er du omfattet af det blå EU-sundhedskort, hvis du har behov for lægehjælp pga. sygdom/tilskadekomst – læs mere her: Det blå EU-sygesikringskort (borger.dk).
Har du købt en rejseforsikring, er du typisk også dækket for hjemtransport i tilfælde af sygdom eller tilskadekomst.
Hver opmærksom på at der kan være forskelle i, hvordan rejseforsikringen dækker, særligt når det kommer til Covid-19 - herunder karantæne/isolation. Det anbefales, at du sætter dig ind i dine forsikringsvilkår, inden du køber en rejse eller afrejse. Du kan finde oplysninger herom på dit rejseforsikringsselskabs hjemmeside eller ved at kontakte dem.
Der kan være forskel på, hvordan afbestillingsforsikringen dækker. Man er derfor nødt til at undersøge det med sit eget forsikringsselskab.
Nogle selskaber dækker afbestilling for hele gruppen, hvis det er betaler – i dette tilfælde jer – der bliver syge, kommer til skade eller der sker en anden dækningsberettiget afbestillingsgrund. I andre selskaber gælder, at det skal anmeldes på den enkelte rejsedeltagers egen afbestillingsforsikring.
Hvis der sker noget i jeres svigersøns familie, så vil jeres datter, svigersøn og børn kunne anmelde det til deres egen afbestillingsforsikring. Men resten af gruppen/familien vil oftest ikke kunne opnå dækning på deres egen afbestillingsforsikring af den årsag.
Afhængig af rejsens pris kan I undersøge muligheden for at købe en gruppeafbestillingsforsikring for den enkelte rejse, men der kan være krav om, at den skal købes samtidig eller i umiddelbar forlængelse af køb af rejsen.
Det blå kort dækker lægebehandling i EU/EØS på lige vilkår med de lokale. Det vil sige, at hvis I bliver syge eller kommer til skade, når I er på ferie i et EU/EØS-land, så kan I få behandling hos lægen eller på hospitalet.
Det blå kort dækker ikke hjemtransport, og det dækker heller ikke ødelagte rejsedøgn eller erstatningsferie. Der skal I købe en rejseforsikring.
En rejseforsikring dækker som udgangspunkt, hvis man bliver syg eller kommer til skade på ferien, ligesom den også dækker hjemtransport, hvis man ikke kan rejse hjem på samme måde, som man tog afsted. Derudover kan man købe forskellige tilvalgsdækninger som fx dækning ved konkurs eller strejke.
Udenrigsministeriet har netop lanceret en ny app ”Rejseklar”, hvor man kan holde sig opdateret på rejsevejledningen for det land, man skal rejse til. Man kan også skrive sig på danskerlisten, så myndighederne ved, at man befinder sig i landet. På den måde vil I modtage besked fra Udenrigsministeriet, hvis der skulle opstå en alvorlig hændelse i landet. Udenrigsministeriet vil også kunne kontakte jer direkte i tilfælde af en krise.
I kan læse mere om Rejseklar-app’en her
Som udgangspunkt dækker rejseforsikringen ikke, hvis flyet bliver aflyst eller forsinket på grund af fx strejke. Der er forsikringsselskaber, som tilbyder flykompensation som en tilvalgsdækning, så det er en god idé at tjekke med jeres forsikringsselskab, hvordan jeres rejseforsikring præcis dækker.
Hvis forsikringen ikke dækker, skal man selv søge om kompensation. Forbrugerrådet Tænk har udarbejdet en liste over, hvad man er berettiget til, og hvor man kan søge kompensation. I kan finde listen her
Det er vigtigt at tjekke op på, om der gælder særlige regler i det land, I rejser til. Særligt når det er i forbindelse med skiferie. Østrig har fx krav om, at du medbringer snekæder, og man skal være opmærksom på, at de såkaldte snesokker ikke er godkendt. I Italien er der krav om, at man skal have tegnet en privatansvarsforsikring, når man står på ski, og man kan risikere at få inddraget sit liftkort, hvis man ikke kan fremvise bevis på ansvarsforsikringen.
Derudover skal I huske at have refleksveste med, når I kører ned igennem Europa.
Det er vigtigt, at I har en indboforsikring, da ansvarsforsikringen er en del af denne. I kan få et certifikat hos jeres forsikringsselskab som bevis for ansvarsforsikringen. Derudover er det også en rigtig god idé, at I har en ulykkesforsikring og en rejseforsikring, hvis I skulle være så uheldige at komme til skade eller blive syge.
Som udgangspunkt dækker rejseforsikringen ikke sygdom eller tilskadekomst, som er opstået indenfor 2 måneder før afrejse. Det er derfor vigtigt, at I kontakter jeres rejseforsikring og får udfærdiget en såkaldt medicinsk forhåndsgodkendelse.
Typisk kan man udfylde en anmodning på forsikringsselskabets hjemmeside, og så får man med det samme svar på, om en sygeplejerske skal foretage yderligere vurdering af situationen. Sygeplejersken tager stilling til, om rejseforsikringen vil dække sygdom eller andet, der kan føres tilbage til jeres søns operation eller ej.
Hvis der skulle ske andet, som ikke er relateret til operationen, eller hvis en af I andre bliver syg eller kommer skade, vil det være omfattet af rejseforsikringen.