Tema
Debat

Mytedræber: Vi tjekker ofte vores forsikringer

29. jun. 2022
I en ny undersøgelse svarer 2 ud af 3 danskere, at de har gennemgået deres forsikring inden for det seneste år. Det punkterer myten om, at danskerne ikke interesserer sig for deres forsikringer. Aktive forbrugere er en forudsætning for et velfungerende forsikringsmarked, mener F&P.

Det er en myte, at danskerne er uinteresserede eller ligeglade med deres forsikringer. 2 ud af 3 danskere gennemgår hvert år deres forsikringer, og for mange er det simpelthen en fast rutine. Det viser en ny undersøgelse af tusind danskeres forsikringsvaner.  Det er Epinion, der har gennemført undersøgelsen for F&P.

 

Blandt dem, der ikke har gennemgået sine forsikringer det seneste år, er der mange, der angiver, at de enten ikke har tænkt over, at det er noget de burde, eller de ikke interesserer sig for området.

 

- Det er rigtig glædeligt, at mange har det som fast, årlig rutine at gennemgå deres forsikringer. Det giver altid god mening at gennemgå sine forsikringer, siger underdirektør Pia Holm Steffensen fra F&P.

 

- Det er særligt vigtigt, når der sker større livsbegivenheder. Når man bliver gift, flytter sammen eller får børn, så vil forsikringsbehovet ændre sig. Så er det et godt tidspunkt at sikre sig, at man har de rette forsikringer, siger Pia Holm Steffensen.

 

Jagten skærper konkurrencen

1 ud af 4 af de danskere, der gennemgår sine forsikringer, vælger at skifte selskab. Når danskerne skifter forsikring, opnår de enten en billigere pris, bedre dækning eller bedre sammenhæng mellem dækning og pris. Dem, der bliver i deres forsikringsselskab efter at have gennemgået deres forsikringer, svarer i undersøgelsen, at det er fordi de fandt ud af, at de allerede havde god sammenhæng mellem forsikringsdækning og pris.    

 

- Vi har Nordens mest tilfredse forsikringskunder, som samtidig er gode til at holde sig opdateret på, om de er ordentligt dækket og til den rigtige pris. Det giver et sundt pres på forsikringsselskaberne til at tilbyde de rigtige produkter, og det skærper konkurrencen, siger Pia Holm Steffensen.

 

Næsten 1 ud af 5 af dem, der gennemgår deres forsikringer, har benyttet Forsikringsguiden.dk eller lignende portaler til at sammenligne priser og dækninger på deres forsikring. Forsikringsguiden gør det ligetil at sammenligne både dækning, pris og kundetilfredshed for forsikringer. Det er forsikringsbranchen og Forbrugerrådet TÆNK, der står bag Forsikringsguiden.

 

- Vi ser selvfølgelig gerne at endnu flere gør brug af Forsikringsguiden, som gør det let at finde den rigtige pris og dækning.  F&P er derfor i gang med at kigge på, hvordan vi gør Forsikringsguiden til et endnu bedre værktøj, samtidig med, at vi arbejder for at øge særligt de unges finansielle forståelse, så de i højere grad træffer oplyste valg vedrørende deres forsikringsforhold. Det er ubetinget til gavn for både forbrugerne og konkurrencen, siger Pia Holm Steffensen.

 

 

 Kilde: Epinion og F&P 2022

 

Kilde: Epinion og F&P 2022

 

Kilde: Epinion og F&P 2022

 

 

 

 

 

 

Kontakt


Forsikring og Forebyggelse

Pia Holm Steffensen

Underdirektør
Pressekontakt
+45 41 91 91 01
(Kan ikke bruges til SMS)
Din browser er forældet, Du bør opdateres til en moderne browser. Læs mere her.