Bliver du udsat for identitetstyveri, kan din indboforsikring i nogle tilfælde tilbyde hjælp.

 

Hvad er identitetstyveri?

Ved identitetstyveri forstås ulovlig brug af dine personlige identifikationspapirer med henblik på økonomisk vinding. Det kan fx være, at nogen stifter gæld i dit navn, eller at du pludselig modtager regninger for noget, du ikke har købt.

 

Identitetstyveri er ikke betaling med stjålne betalingskort eller tyveri fra din bankkonto, hvis du fx er blevet franarret dine konto oplysninger.

 

Hvad dækker din forsikring?

Der er forskel på, hvad de enkelte forsikringer dækker ved identitetstyveri, ligesom dækningen i nogle forsikringsselskaber kan være et tilkøb til din indboforsikring.

 

I forbindelse med identitetstyveri, kan du typisk få råd og vejledning, det kan fx være kontakt til kreditorer, afvisning af uberettigede krav samt rådgivning i forbindelse med reetablering af din identitet. Forsikringen dækker med andre ord det praktiske oprydningsarbejde, men den dækker ikke dit økonomiske tab.

 

Nogle forsikringer inkluderer også hjælp til at forebygge identitetstyveri og dækker i forbindelse med identitetsmisbrug på fx sociale medier. Tjek med dit forsikringsselskab, hvordan de dækker.

 

Når du ikke er dækket af en forsikring

Har du været udsat for eller har mistanke om identitetstyveri, og din forsikring ikke dækker, kan du få gratis råd og vejledning via Digitaliseringsstyrelsens hotline. De kan fx oplyse dig om, hvordan du stopper misbruget, og hvem du skal kontakte. Du finder linket i højre side.

Digitaliseringsstyrelsens hotline


Din browser er forældet, Du bør opdateres til en moderne browser. Læs mere her.